Op het water in Laos - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Frank&Iris - WaarBenJij.nu Op het water in Laos - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Frank&Iris - WaarBenJij.nu

Op het water in Laos

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank&Iris

26 November 2012 | Laos, Muang Pakbèng

Sabai-die!

De laatste dagen hebben we hier vooral in en op het water doorgebracht: drijvend in een tractorband, reizend per boot of badend met een olifant. Zelfs dit verslag schrijf ik vanaf de boot die ons in twee dagen van Luang Prabang naar de grens met Thailand brengt.

Omdat het kleine dorpje waar we waren blijven steken op weg naar Luang Prabang ons erg goed beviel, zijn we er drie nachten i.p.v. één nacht gebleven. Op de laatste dag zijn we gaan ¨tuben¨: we werden stroomopwaarts gebracht met een boot, vanaf waar we zelf 3 uur in een tractorband terug konden drijven. Erg leuk was het ook om onderweg even te stoppen in een dorpje waar echt nooit een toerist komt. Omdat het nu het droge seizoen is, was er niet heel veel stroming en was het dobberen erg relaxed.
Dit in tegenstelling tot de boottocht naar Luang Prabang, de volgende dag. 6 uur lang zaten we opgepropt in een kleine boot met kleine houten bankjes. Gelukkig werd er een plaspauze ingelast, toen de schroef van de boot tegen een zandbank was gelopen. Nadat de schroef en de aandrijfas weer netjes recht getimmerd waren, konden we verder... Shit: donkere wolken.. Net toen we de Mekong opvoeren begon het ontzettend te hozen. De regen waaide zo het dak onder en Iris kon achteraf haar kleren wel uitwringen.

Gelukkig hadden we in Luang Prabang een luxe hotel (per nacht prijs en totaalprijs verwisseld, oeps!). Hier konden we lekker opdrogen en opwarmen. Het viel direct op dat er veel 65+ toeristen waren. Omdat zij meer te besteden hebben, was eigenlijk alles in de stad erg duur. Alhoewel de stad zelf erg mooi is, hebben we er daarom maar één dag in doorgebracht.
Op deze dag stond de wekker al om 6 uur, zodat we de ceremonie, waar een lange rij monniken door de staat loopt om eten aangeboden te krijgen, konden bijwonen. Vervolgens werden we opgehaald voor het rijden op een olifant. Op ons verzoek zaten we hierbij niet op een houten bankje, maar direct op de rug van de olifant. Onze eigenwijze olifant had niet heel veel zin om te lopen, maar kon onderweg wel goed poseren voor de foto. Na een uurtje lopen mochten we met haar badderen. In de rivier probeerde de olifant ons telkens van haar rug te gooien.
Eenmaal terug in Luang Prabang hebben we de stad verkend. Deze staat vol met Unesco-beschermde monumenten die verstopt staan tussen de Franse villa´s en palmbomen: erg mooi dus.

Op het moment van schrijven zitten we alweer in de volgende boot, die ons over de Mekong in twee etappes naar de grens met Thailand brengt. Overmorgen komen we aan in Chiang Mai (Noord Thailand).

• 27 November 2012 - 10:12

Guus Haartsen:

Lieve kinderen. Maar goed dat jullie je zwemdiploma hebben en kennelijk geen olifantenvrees. Houd je taai. Je komt nu steeds meer in de bewoonde wereld. Heeft waarschijnlijk voor- en nadelen. Liefs oma en opa.

• 27 November 2012 - 21:34

F.j.m.Teunisse:

Ben een beetje laat met lezen. Fijn dat ik nog jaren de tijd heb om Laos te verkennen. 65+ ben ik nog lang niet.Jullie hebben toch zeker ook wel eten aan de monniken gegeven?Hoe hielden jullie je vast op die olifant? Nou geniet nog maar even, ik oefen verder met het zingen van sinterklaasliedjes. papa

• 29 November 2012 - 11:30

Tante Beppie En Oom Gwyn:

Oh je, kletsnat op de boot en een hotel wat boven het budget lag. Het zal wel geen invloed op de vele fantastische ervaringen van jullie gehad hebben. Ik moet wel even kwijt dat jullie nergens bang van zijn. Van sprinkhaan eten tot olifantenritjes, jullie zijn overal voor te krijgen. Onze bewondering bij deze!!
    Liefs Tante Beppie en Oom Gwyn.