Chau Doc - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Frank&Iris - WaarBenJij.nu Chau Doc - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Frank&Iris - WaarBenJij.nu

Chau Doc

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Frank&Iris

30 Oktober 2012 | Vietnam, Châu Ðốc

Gisteren zijn we met de boot over de Mekong van Phnom Penh naar Chau Doc, net over de grens in Vietnam, gereisd.
Chau Doc is een vissersdorp dat ligt aan een aftakking van de Mekong rivier. Er liggen hele ´woonwijken´ in het water en langs de kade. Grote boten vol gestapeld met goederen of juist kleine bootjes waar iemand achterop staat en roeit, varen af en aan. Dit geeft een bijzondere sfeer. Vandaag hebben we de drijvende markt en viskwekerij, weverij en een afgezonderd moslimdorp bezocht met een tour door een local over het water. Indrukwekkend hoe de Mekong een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven. En het begint al vroeg; om 5u ´s ochtends begint de drijvende markt!
Verder ligt ons hotel aan het centrale marktplein van Chau Doc, dus dan begint het lawaai van de marktkramen en van toeterende scooters. We hebben hier trouwens nog geen een auto gezien! Alleen vele scooters, brommers en fietsen. Op het marktplein hebben we geluncht tussen alle verkoopkraampjes en verschillende etensgeuren van diverse eetstalletjes. Vooral aan al deze geuren moeten we nog wel wennen.

Vanmiddag zijn we naar de Sam berg, 6km van Chau Doc, geweest. Erg mooi uitzicht! Dan zie je pas goed hoe nat het land is. Het lijkt net of een deel is overstroomd. Aan de voet van de berg hebben we een tempel bezocht. Daar waren veel Vietnamezen aanwezig die op het punt stonden om te beginnen met hun gebed. Wij, als enige witte, werden enorm aangegaapt en Frank werd gevraagd om ook mee te doen met het gebed! Hij kreeg een bruin gewaad aan, en moest zelfs vooraan staan. Ik heb foto´s gemaakt en gefilmd. De Vietnamezen vonden het leuk en grappig. Wat een belevenis!
Dat is wel een verschil met Thailand en Cambodja; je wordt hier meer aangekeken, maar ze durven minder tegen je te zeggen, omdat ze niet heel goed Engels kunnen. Je merkt ook dat hier meer Franse en Chinese invloeden zijn, in het straatbeeld en hoe de mensen zijn. De Vietnamese vrouwen dragen trouwens pyjama´s en vaak de bekende kegelvormige hoeden.

Uit reacties hebben wij vernomen dat jullie het idee hebben dat wij heel snel aan het reizen zijn. Echter reizen we volgens planning! We hebben van te voren bedacht dat we veel tijd willen doorbrengen in Vietnam en Thailand. In Cambodja en Laos zijn er minder bezienswaardigheden en daar trekken we voor beide een week of 1,5 voor uit. In Vietnam zullen we ongeveer 3 weken blijven en hetzelfde geldt voor Noord en Zuid Thailand (zie onze eerste blog). We hebben elke keer tot nu toe het gevoel gehad dat we het wel gezien hebben in een stad of dorp en we weer verder kunnen. Wel hebben we het gevoel alsof we al veel langer weg zijn dan 2,5 week.

Morgen zullen we naar Ho Chi Minh (Saigon) reizen per bus. Vanuit Ho Chi Minh gaat waarschijnlijk onze planning wel iets wijzigen. We willen niet meer van HCMC naar Hanoi vliegen maar tussengelegen plaatsen bezoeken om het echte leven van Vietnam te ontdekken.

• 30 Oktober 2012 - 16:11

Joost:

Niet op een scootertje van Ho Chi Minh naar Hanoi?

• 30 Oktober 2012 - 21:31

F.j.m. Teunisse:

Hebben jullie ook nog iets gezien van de erfenis van de Amerikanen? Luister eens naar Paris Island van Billy Joel, terwijl je langs de kust rijdt. Ik vind die tip van Joost wel een goede. Veel plezier verder. papa

• 31 Oktober 2012 - 16:33

Guushaartsen:

Hallo reislustigen, ook wij hadden het idee dat jullie volgende week hier weer op de stoep zouden staan als je in dit tempo doorreist. maar op een gegeven moment wil je waarschijnlijk ook even wat rustiger aan doen. Dus geniet er maar van. Hier alles oké. Verjaardag weer voorbij. Lekker gegeten. Doei. Opa en oma.