Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Frank&Iris - WaarBenJij.nu Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Frank&Iris - WaarBenJij.nu

Saigon

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank&Iris

02 November 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na het rustige Chau Doc zijn we met de bus naar de metropool Ho Chi Minh stad gereisd. Vietnamezen noemen deze stad trouwens nog meestal Saigon. Er wonen bijna 10 miljoen mensen en er zijn 5 miljoen scooters, die gemiddeld elke 10 seconde toeteren. Je kunt je de herrie dus wel goed voorstellen.

Omdat er hier nauwelijks openbaar vervoer is en de bezienswaardigheden ver uit elkaar liggen, zijn we aangewezen op georganiseerde reizen, die je dan ook overal kan boeken. Gisteren (donderdag) hebben we een stadstour genomen. Bijna alles staat in het teken van de invloeden van andere landen: China, Frankrijk en de V.S. Allereerst bezochten we het oorlogsmuseum, dat vooral in het teken staat van de oorlogsmisdaden van de V.S., waar onze gids toch wel enige nuance aan kon geven. Hierna stond een bezoek aan China-town, om vervolgens naar het voormalige ¨witte huis¨ van Zuid-Vietnam, waar vooral de verschillende vluchtwegen erg interessant waren. De tour sloot af met een bezoek aan de Notre Damme kerk en het historische postkantoor, waar we werden aangesproken door een paar Vietnamese studenten die hun Engels graag wilden oefenen. We vinden het erg leuk om met de echte lokale bevolking te praten, over hoe het dagelijks leven in Vietnam is.

Vandaag (vrijdag) stond geheel in het teken van de ¨Amerikaanse oorlog¨. Met de bus reisden we af naar de Cu Chi tunnels; een drielaags 250km lang tunnelnetwerk wat volgens de Vietnamezen voor een keerpunt in de oorlog zorgde. Zelf mochten we ook een stukje door de tunnels kruipen, gelukkig waren deze speciaal voor toeristen slang-vrij, enigszins verlicht en verhoogd, al moest ik nog steeds kruipen. Het is haast niet voor te stellen dat hier duizenden soldaten soms jaren onder de grond in onverlichte (dus echt totaal donkere) tunnels leefden.

De rest van onze reis door Vietnam zullen we ons per bus verplaatsen, gezien de trein aan de dure kant is (willen we wel 1 keer doen
). Via Dalat, Nha Trang, Hoi An en Hue zullen we onze reis vervolgen naar Hanoi.
Hoewel ik graag met de scooter had willen gaan, is dat voor toeristen erg lastig. Ten eerste hebben we een verkeerd visum: pas als je een verblijfsvergunning van minimaal 90 dagen hebt, kun je een rijbewijs krijgen. Daarnaast gelden hier in het chaotische verkeer zulke andere ¨mores¨ (ongeschreven regels), dat het niet te doen is om zelf door de grote steden te rijden. We horen van Westerlingen die hier zijn gaan wonen, dat je pas na een stuk of 5 grote of kleine ongelukken pas echt snapt hoe het werkt. Helaas...
Morgenochtend vroeg vertrekt onze bus naar Dalat, 300km hier vandaan.

Nice verhaal! heeel herkenbaar. Cool om terug te lezen.
    Maar even uh: gewoon doen die scooters joh. Geen problemen mee gehad, zonder uberhaupt nederlands rijbewijs. Ze lachten me juist uit toen ik ernaar vroeg of het nodig was. Je kunt ook een motor huren. Supercool! En die mores is net als op de piste. Als jij maar een beetje ontwijkt wat er voor je gebeurt, ontwijkt de rest jou.
    Veel succes ;)

• 02 November 2012 - 15:19

en sorry voor het 9x plaatsen :P

• 02 November 2012 - 15:26

Paul Van Kan :

Hoi,
    Krijg de indruk dat Saigon minder aangenaam is dan Bangkok (volgens sommige de drukste en vuilste stad ter wereld, wat er bij bij nog steeds niet ingaat). Ik kan de herrie gewoon tussen de regels door horen. Niet echt fijn om lang te zijn lijkt me. Wel indrukwekkend wat jullie meemaken en idd bijzonder om met de mensen zelf in contact te komen. goeie reis ! oom Paul

• 02 November 2012 - 16:44

Tante Beppie En Oom Gwyn:

Ik denk dat jullie er goed aangedaan hebben om naar mensen met ervaring te luisteren, wat de scooter betreft. Jullie vakantie mag niet kapot gaan aan een stom ongeluk op een scooter. Ik ben beniewd of Hanoi ook zo'n lawaaierige stad is als Saigon. Goede reis er naar toe. Tante Beppie.

• 02 November 2012 - 19:41

F.j.m. Teunisse:

hebben jullie het niet een beetje druk met herrie??? eerst Saigon, nu 300km bus. Gaan jullie nog de rustige jungle in? Veel plezier, papa.

• 07 November 2012 - 12:05

Georgios:

mooie fotos, jongens!

ps: vera, wow, wat een spammer :P